Maanantaina 18.11. oppitunneillamme kävi luennoimassa Oskari Uotinen IntoSomesta. Aiheena oli sosiaalisen median käyttäminen yrityksen markkinoinnissa, mitä lisäarvoa se tuo ja miten se liitetään osaksi markkinointimixiä. Markkinointimixillä tarkoitetaan markkinoinnin kilpailukeinoja, jotka jaotellaan neljän P-kirjaimen mukaisesti: Product (tuote), Price (hinta), Place (paikka tai saatavuus) ja Promotion (markkinointiviestintä). Internet-markkinoinnissa keskitytään erityisesti Promotion-kohtaan, eli markkinointiviestintään, joka voi käsittää esimerkiksi hakukoneoptimointia, hakusanamainontaa, konversio-optimointia (eli kuinka saada sivustolla vierailija asiakkaaksi, pyrkimys mahdollisimman moneen kävijään) sekä kumppanuusmarkkinointia. (Tulos.fi)

Tehtävänämme oli blogissamme nostaa esille luennon pohjalta kolme mielestämme tärkeintä osa-aluetta aiheesta.

Tässäpä pohdintojamme luennon pohjalta :)

 

Vertaiskuluttajien vaikutusvalta – sosiaalisen median voima

Luennon perusteella nykyihminen luottaa yhä kasvavissa määrin vertaistensa kuluttajien arvioihin tarvitsemistaan tuotteista; Yrityksen oma ”push-markkinointi” ei toimi yhtä hyvin kuin ennen. Muiden kuluttajien mielipiteiden tärkeys näkyy myös Googlen hauissa, sillä ensimmäisenä hakutuloksissa näkyykin keskustelufoorumi, jossa keskustellaan kyseisestä tuotteesta tai palvelusta. Myös Google muokkaa osumia sen mukaan, mitä ihmiset ensimmäisenä klikkaavat.

Sosiaalinen media on ”pull-markkinointia”, eli asiakas itse etsiytyy arvokkaiksi kokemiensa tuotteiden tai palveluiden kuluttajaksi – yritykset eivät määrittele enää entiseen tapaansa asiakkaiden tarpeita. Nykyiset asiakassegmentit ovat yhä hajanaisemmat, eikä segmenttejä voida välttämättä määritellä minkään tietyn asiakkaan ominaisuuden, kuten iän tai sukupuolen mukaan. Käyttäjälähtöisyys on some-markkinoinnin etuja, koska kuluttajan tulee saada äänensä kuuluviin.

cats-staring-at-things-6-normal.jpg

(http://www.blogcdn.com/www.mandatory.com/media/2013/06/cats-staring-at-things-6.jpg)

Tuotteet ja palvelut valitaan kiinnostusten ja omien tarpeiden mukaan

Ihmisillä on tarve jakaa omia kokemuksiaan. Ennen se tapahtui sähköposteilla, joissa läheteltiin hassuja kuvia ja vitsejä, kun taas nykyään jakaminen tapahtuu nopeammin sosiaalisessa mediassa. Lähes jokaisella sivulla on ”tykkää” ja ”jaa”- painikkeet ja vaihtoehdot mille yhteisölle haluat sen jakaa. Ihmisiä kiinnostavat asiat, mistä muutkin ovat kiinnostuneita: uutinen jota on luettu ja kommentoitu, on paljon kiinnostavampi kuin uutinen, jota ei ole kommentoitu lainkaan. Jakaminen tuo esille asioiden suosion ja me tavalliset ihmiset käytämme sitä valtaa.

Yritysten pitäisi pyrkiä tuottamaan sellaista sisältöä, josta ihmiset innostuisivat heti, ja jakaisivat tietoa eteenpäin. Esimerkiksi Blendtec, joka valmistaa blendereitä, lataa YouTubeen tasaisin väliajoin videon, jossa jauhetaan kyseisellä blenderillä joku sen hetken suosiossa oleva esine, esimerkiksi iPhone 5s. Viimeisin video on ladattu kuukausi sitten ja sitä on katsottu jo 2 018 296 kertaa (YouTube.com). Ihmiset jakavat videota eteenpäin, ja näin yritys saa näkyvyyttä ja se pääsee seuraamaan kuluttajien keskustelua aiheesta.

 

Sisällön tuottaminen sosiaalisessa mediassa

Sisältömarkkinointi on sisällöntuotantoa, joka lähtee siitä, että pyritään luomaan ratkaisuja asiakkaan ongelmaan. Blogitekstit ovat hyvä esimerkki sisältömarkkinoinnista, sillä niissä voi kertoa omia ideoitaan ja ratkaisuja esimerkiksi tietyllä alalla vallitseviin ongelmiin, sekä saada heti palautetta kannattaako niitä lähteä jatkojalostamaan. Useimmin ihmiset, jotka lukevat esimerkiksi konepajan toimitusjohtajan blogia, ovat itsekin samalla alalla tai vähintään erittäin kiinnostuneita alasta. Joidenkin mielestä saattaa olla typerää jakaa ilmaiseksi ideoitaan – sen julkituominen takaa kuitenkin myös sen, että omistat idean, koska toit sen ensimmäisenä ilmoille. (Isokangas, A. 2010, 66- 69)

Sisällön täytyy siis olla hyödyllistä ja ohjata asiakasta yritystä kohti. Se voi olla myös viihdyttävää sisältöä, joka ei tarjoa ratkaisuja, mutta aiheuttaa ihmisissä erilaisia tunnereaktioita ja keskustelua puolesta tai vastaan. Blogiteksti kannattaa pitää aiheessa, jonka vuoksi se alun perin aloitettiin, sillä ihmiset jotka seuraavat blogiasi metallitekniikasta kiinnostuneina, tuskin jatkavat lukemista, jos yhtäkkiä alat bloggaamaan uusimmasta muodista Pariisin catwalkeilla.

Oskari Uotisen mukaan sosiaalisen median tulisikin olla osa kaikkea tekemistä: esimiestyön työkalu, oman alansa (ja aikansa) seuraamista, yrityksen sisäistä ja ulkoista markkinointia, markkinatiedon keräämistä, yhteistyötä verkostojen kanssa, tiedon keräämistä, omien tuotteiden esittelyä… listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Sosiaalinen media on markkinoinnin mahdollisuus - ei rajoite.

 

 

 

Lähteet:

Isokangas, A. & Vassinen, R. Digitaalinen jalanjälki. s. 66- 69. Kariston Kirjapaino Oy, Hämeenlinna 2010.

 

Verkkolähteet:

Tulos, 2008-2012

Internetartikkeli: Markkinointimix

[Viitattu 19.11.2013] Saatavilla: http://www.tulos.fi/markkinointimix/

 

YouTube-video: Will it Blend? iPhone 5s and 5c

[Viitattu 20.11.2013] Saatavilla: http://ww.youtube.com/watch?v=GAuhUTzNwiY