Tällä kertaa tehtävänämme oli kirjoittaa ostotapahtumasta kokonaisuudessaan, eli mitkä ovat ostoprosessin eri vaiheet, mikä ohjaa ostokäyttäytymistämme sekä arvioida verkkopalvelun merkitystä. Ostoprosessi on kuvitteellinen, emmekä siis oikeasti päätyneet ostamaan mitään.

Päädyimme tuotteeseen Nokia Lumia 1020, koska ryhmämme jäsenellä, Paulalla, on aikomus ostaa itselleen tällainen "öky-Lumia" (jos voittaa lotossa, heheh). Kuva löytyy linkistä: http://www.nokia.com/fi-fi/tuotteet/puhelimet/lumia1020/

Tapahtuma alkaa tutustumisella tuotteeseen ja sen tietoihin. Tuotteesta etsitään usein tietoa hakukoneen avulla (esimerkiksi Google.fi), kuten kuvia, keskustelupalstoja, arviointeja, eri verkkokauppoja, joista tehdään hintavertailua mistä tuote kannattaa ostaa. Selailun tuloksena ensimmäisenä silmään osuu teleoperaattoreiden mainoksia, jotka Paula sivuuttaa täysin, koska haluaa vain puhelimen. Sitten hän käy tutkimassa Nokian virallisilla www-sivuilla puhelimen ominaisuuksia, ja että sopiiko puhelin juuri hänen käyttötarkoituksiinsa. Ja sehän passsaa!!! Sitten Paula palaa takaisin hakukoneen tuloksiin ja löytää sieltä tutut ja turvalliset Gigantin verkkosivut. (http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOKLUMIA1020B/nokia-lumia-1020-musta)

Paula ei tee hintavertailua, koska on "vanhan koulukunnan muija" ja luottaa Gigantin edullisiin hintoihin. Lisäpalvelut ja tarvikkeet eivät ole vielä tarpeellisia, joten Paula siirtyy ostamaan tuotetta. Ostoskoriin siirryttyä Paula tarkistaa tuotteen, jossa tarjotaan oheispalveluna lisäturvaa vahinkojen varalle, jonka hän hylkää. Seuraavaksi siirrytään toimitustapoihin, jossa on vaihtoehtoina "Lähellä-paketti", joka maksaa 2.90€ tai sitten kotiinkuljetus 8.90€, joista hän valitsee Lähellä-paketin. Seuraavaksi täytyy joko rekisteröityä tai kirjautua jonkin verkkopalvelun (esim. Facebook, Google+,tai Instagram) kautta. Hän valitsee Facebook-kirjautumisen ja sen jälkeen tuotteen pääsee tilaamaan ja valitsemaan maksutavan. Jälkeenpäin tuotteesta tulee sähköpostitse arviointikysely.

Tärkeää verkkopalvelun valinnassa on usein se, että palvelu on tuttu ja turvallinen - voi siis luottaa, että saa rahoilleen vastinetta. Huijarit verkkopalveluissa on yleinen ongelma, josta on aika ajoin myös uutisoitu. Nyrkkisääntönä voisikin pitää "älä tilaa, jos et tiedä".

Tämä on viimeinen blogi-artikkelimme. Haikein mielin jätämme hyvästit. Teimme blogitehtävää tasa-puolisesti eli yhtä paljon!

Rakkaudella,

tasa-arvoiset bloggailijat
Mirja
Suvi
&
Paula

(PEACE & LOVE)

free-hugs-teddy-bear-wallpapers-normal.j