Palvelujen markkinointi ja sähköiset markkinointikeinot: Blogitehtävä osa 1
 
Yllä valitsemamme yrityksien linkit facebook-sivuille. Valitsimme vertailukohteiksi Sokos tavaratalot, Pub Apteekkarin (Kuopio) sekä GUESS-tuotemerkin.
 
Sokoksella on 45 890 tykkääjää ja 278 puhujaa. Sivuilla näkyy hyvin tarjouksia, kuten esimerkiksi asiakasomistajuusalennuksia ja uusien tuotemerkkien esittelyä. Sokoksen Facebook-sivuilla on erilaisia kilpailuja, kauneudenhoito-ohjeita ja mainontaa siitä, mitä tavaratalo ylipäätään sisältää. Suurimpia tykkäysmääriä ovat saaneet erilaiset kilpailut, joissa arvotaan palkintoja tykkääjien kesken: esimerkiksi 11. syyskuuta kilpailun palkintona oli Kenzon uutuustuoksu.
Sokosta voi myöskin seurata YouTube- ja Instagram-sovelluksissa, alla linkit niihin. Sokoksen Facebook-sivuilta löytyy myös YouTuben kautta toimiva Sokos TV, jossa annetaan muun muassa meikki- ja pukeutumisvinkkejä.
http://www.youtube.com/sokostavaratalot
http://instagram.com/sokostavaratalot
Sokos Facebookissa:
 
Ravintola Apteekkarista tykkääjiä on 1 327 ja puhujia on 53. Facebook- sivuilla mainostetaan tulevia tapahtumia ja esiintyjiä sekä erikoisiltoja, kuten esimerkiksi opiskelijailtoja. Koska yritys kuuluu S-ryhmään, siellä on myös kerrottu muiden S-ryhmän ravintoloiden tapahtumista ja tarjouksista. Sivuilta ei ole linkkejä muihin yrityksiin tai sovelluksiin. Harvat ihmiset ovat käyneet tykkäämässä ravintolan päivityksistä hyvistä tarjouksista huolimatta. Sivuille kannattaisi laittaa esimerkiksi kilpailuita, joista tykkäämällä voisi voittaa jonkin palkinnon ja siten sivuille saatettaisiin saada enemmän kävijöitä ja tykkäyksiä - ja ravintolaan mahdollisesti lisää uusia asiakkaita.
Apteekkarin Facebook-sivut:
 
Guessin facebook- sivuilla on 5 391 802 tykkääjää ja 50 693 puhuu siitä. Heti alussa on linkit mm. Instagramiin, Pinterestiin ja Twitteriin. Sivuilla on kerrottu paljon uutuksista, kuten kengistä, vaatteista ja hajuvesistä, josta yhdestä sivuilta löytyy myös YouTube mainos. Eniten tykkäyksiä on saanut erilaiset kuvat, joissa mainostetaan uutuusvaatteita ja -tuotteita.
Guess Facebookissa: